Svrab u psa

Svrab je svrbivé kožné ochorenie, ktoré sa prenáša medzi psami priamym kontaktom, dokonca aj zo psa na človeka. Svrbenie býva tak urputné, že psy sa zvyknú neustále škriabať a v dôsledku intenzívneho škriabania sa, môže dochádzať ku vzniku závažných kožných zmien. Ochorenie sa ťažko diagnostikuje a liečba môže trvať niekoľko týždňov.

Parazit spôsobuje svrab

Svrab u psa spôsobuje parazit – zákožka svrabová (Sarcoptes scabiei), ktorá žije v koži. Samčekovia zákožiek žijú na povrchu kože, zatiaľ čo samičky si vyvŕtávajú chodbičky v koži, kde kladú vajíčka.

Príznaky svrabu u psa

Jedným z najdôležitejších príznakov je intenzívne svrbenie, niekedy bez akýchkoľvek iných kožných zmien. Psy môžu na prvý pohľad vyzerať úplne v poriadku, okrem toho, že sa stále škriabu. Naopak u iných, môže dochádzať k týmto kožným zmenám: vypadaná srsť, väčšie lokality s viditeľne vypadanou srsťou, chrasty, šupinatenie kože, vyrážky, začervenanie kože, povrchové krvácanie. Svrab sa prejavuje hlavne na ušiach, v okolí očí, na málo osrstených miestach tela (lakťové kĺby, kolená), spodná strana tela. Psy sú celkovo nepokojní, nervózni z neustáleho svrbenia, môžu strácať chuť do jedla. Pri dlhotvrvajúcom neodhalenom svrabe môže dochádzať k zväčšeniu lymfatických uzlín.

Ako zistiť, že pes má svrab ?

Diagnostika svrabu je častokrát veľmi náročná. Ak sa pes intenzívne škriabe a  nemá žiadne kožné zmeny, môžeme vyskúšať pinopedálny reflex, čo znamená, že ak ušnicu u psa trieme medzi prstami, môže to vyvolať svrbenie, pes sa začne škirabať labkou za uchom. Podľa týchto prejavov sa s veľkou pravdepodobnosťou môže jednať o svrab.

Za štandardných okolností je nutné urobiť u psa hlboký kožný zoškrab až na krvácajúcu spodinu, pretože zákožky žijú pomerne hlboko a na porvchu kože by sme ich nemuseli nájsť. Kožný zoškrab psa nijako zvlášť nebolí, len je to pre nich nepríjemné. Zoškrab potom prehliadame pod mikroskopom a hľadáme zákožky, aj nájdenie len jednej zákožky potvrdzuje, že ide o svrab. Avšak takýmto spôsobom sa podarí odhaliť maximálne 50% zo všetkých prípadov svrabu. Niekedy ju nutné urobiť aj 20-25 kožných zoškrabov, aby sme našli minimálne jednu zákožku a aj pri takomto množstve kožných zoškrabov sa nám žiadnu nemusí podariť nájsť. Ďalšou z možností ako diagnostikovať svrab u psa je zobrať mu krv a odoslať ju na sérologické vyšetrenie.

Avšak žiadna 100%-ne spoľahlivá diagnostika svrabu nie je. Niekedy neostáva nič iné len sa spoľahnúť na zodpovedajúce klinické príznaky a na základe odpovede na zvolenú terapiu usudzovať, že sa jedná skutočne o svrab.

Liečba svrabu u psa

Ak má pacient výrazné kožné zmeny, je nutné ho pred zahájením terapie ostrihať a vykúpať v špeciálnom antiseboroickom šampóne a odstrániť jemne z povrchu tela chrasty. Oveľa účinnejšia je celková terapia oproti lokálnej aplikácii rôznych prípravkov. Jediná oficiálne schválená liečba kožného svrabu je látkou selamektín (u nás dostať u veterinára ako prípravok pod názvom Stronghold), ktorý je potrebné aplikovať min. 3 – 4x ideálne v odstupe dvoch týždňov. Prípravok sa aplikuje na kožu v oblasti krku rovnako ako všetky spot-on roztoky proti kliešťom a blchám.

Iné lieky proti svrabu sú:

• 0,025-0,03 %  roztok amitrazu (manipulácia s ním len v rukaviciach, nesmie sa používať u čivavy)
  • Ivermektín (nesmie sa používať u kolií, šeltií, briardov, bobtailov a niektorých teriérov, kde pôsobí toxicky na nervovú sústavu a môže vyvolať smrť u týchto plemien psov)
  • Milbemycin oxim
  • Moxidectín
Ak sa zviera neustále škriabe je možné podávať na pár dní kortikoidy (prednison), ktoré zmierňujú svrbenie. Dôležitá je prísna dezinfekcia prostredia – pelech psa, búda, koberce !!!

Pozor !!! Svrab je prenosný na človeka

Svrab sa môže zo psa prenášať na človeka. U človeka môžu vznikať červené vyrážky na hlavne na miestach, ktoré sú najčastejšie v kontakte so psom (vnútorna strana predlaktia, oblasť brucha, v oblasti výstrihu atď.) Vyrážky u človeka zmiznú s vyliečením svrabu u psa.