Keď pes alebo mačka vracia

Čo môže byť príčinou vracania, ako poskytnúť prvú pomoc doma, kedy navštíviť veterinára...

Dôvodov k vracaniu je nespočetne veľa. Môže sprevádzať ochorenie takmer každého orgánového systému, teda príčin je ďaleko viac ako len ochorenie tráviaceho traktu. Taktiež závažnosť býva veľmi rôzna. Vracať môže inak zdravý psík ktorému je zle v aute alebo sa prejedol, ale taktiež zviera, ktorému zlyhávajú orgány a je v ohrození života. Dôležité je tiež identifikovať, či sa jedná naozaj o vracanie, ktoré musí byť sprevádzané sťahmi brušnej svaloviny pred vypudením obsahu, zvratky sú väčšinou natrávené a veľmi často s prímesou žlče, predchádza mu dávenie. Podobne ako vracanie môže totiž vyzerať regurgitácia- pasívne vypudenie obsahu pažeráka a dokonca kašeľ v spojení s akútnou laryngitídou (zápalom hrtana).

Najčastejšie príčiny vracania, ktoré majú pôvod v tráviacom aparáte:

• Požitie problematického krmiva (pokazené, obsahujúce toxíny, ťažko stráviteľné, príliš mastné/slané/sladké/korenené, nadmerný príjem krmiva, alergia na krmivo)
  • Náhla zmena diéty (nové krmivo musí byť zaraďované do kŕmnej dávky postupne, v priebehu týždňa, zvyšovaním jeho podielu v neprospech pôvodného krmiva)
  • Požitie nepoživateľného materiálu (odpadky, chlpy, fekálie)
  • Iritujúce látky (niektoré lieky ako antibiotiká / nesteroidné antiflogistiká, hnojivá, insekticídy, rastlinné alkaloidy, solanín, ťažké kovy...)
  • Infekcia žalúdka/čriev (parvoviróza, helicobacter, parazity...)
  • Zápal pankreasu, ochorenie pečene a žlčníka
Vyššie uvedené príčiny zvracania väčšinou nespôsobujú obštrukciu (upchatie) v tráviacom aparáte.

Zvracanie sa môže vyskytovať aj v dôsledku zdravotných problémov, ktoré spôsobujú obštrukciu (upchatie) v tráviacom aparáte. Zviera potom viac či menej intenzívne vracia z dôvodu, že potrava, ktorú zožerie sa dostane do určitého úseku (väčšinou do tenkého čreva) a v tomto mieste aj ostane. Nie je možné, aby došlo k úplnému stráveniu zjedeného jedla, čiže takto postihnuté zviera nemá väčšinou žiadnu stolicu. Kým má pes alebo mačka ešte chuť do jedla, tak žerie, ale následne aj potravu zvykne vyvracať. Niekedy k vracaniu dochádza až o niekoľko hodín po jedle, niekedy však okamžite po jedle či napití vody.

Príčiny vracania, ktoré spôsobujú aj obštrukciu v tráviacom aparáte:

• Cudzie telesá (môže to byť čokoľvek nestráviteľné, veľké natoľko, že sa zakliesni v užšom úseku tráviaceho traktu)
    Psy dokážu zjesť neskutočné veci, od pánskych treniek, cez dámske silonky, ponožky, kamene, sáčky, tenisové loptičky, plechovky, hrebene až po pískacie gumové hračky)
  • Intususcepcia (teleskopické vchlípenie jedného úseku čreva do druhého), volvulus (pretočenie
    jedného úseku čreva okolo druhého, spôsobujúce uzavretie jeho lumen)
  • Upchatie trusom (typické napr. po skonzumovaní veľkého množstva kostí)
  • Nádor (nádory vyrastajúce zo steny čreva po dosiahnutí určitých rozmerov môžu úplne upchať jeho lumen a spôsobiť nepriechodnosť, nádory rastúce v dutine brušnej môžu tlačiť na stenu čreva zvonka a zhoršovať jeho priechodnosť)
  • Hernia - pruh (akákoľvek hernia dutiny brušnej, bránice, ingvinálneho kanálu, perinea, do ktorej, keď vkĺzne úsek čreva, môže spôsobiť jeho priškrtenie)
  • Zrasty v dutine brušnej (napr. v dôsledku predošlého chirurgického zákroku alebo v dôsledku zápalu pobrušnice)
Častým dôvodom zvracania býva aj:

Paralytícký ileus (strata pohyblivosti/peristaltiky čreva z rôznych príčin, kedy nahromadený obsah tekutiny, tráveniny a plynu vyvoláva klinické príznaky akoby bolo črevo niečím upchaté hoci tomu tak v skutočnosti nie je)

Nie je však vždy tomu tak, že pes alebo mačka vracajú len preto, že zjedli niečo podivné, či trpia závažnou infekciou v tráviacom aparáte. Aj v dôsledku poškodenia či zlyhania iných orgánov, sa môže častokrát objaviť veľmi závažné vracanie.

Časté príčiny vracania, ktoré nemajú pôvod v tráviacom trakte:

• pyometra (hnisavý zápal maternice - vyskytuje sa u starších nesterilizovaných feniek)
  • zápal alebo absces prostaty u psov samcov (vyskytuje sa u starších psov)
  • zlyhanie obličiek (hlavne chronické zlyhanie obličiek, ktoré sa vyskytuje častejšie u mačiek ako u psov)
  • pyelonefritída (zápal obličkovej panvičky)
  • močové kamene (tie bránia v normálnom močení, môžu úplne upchávať močové cesty, až sa zviera nedokáže vôbec vymočiť, v organizme sa tým pádom hromadia škodlivé látky, ktoré by za bežných okolností boli vylúčené z tela von a tieto škodlivé látky môžu priamo spôsobovať vracanie)
  • úrazy alebo zápaly mozgu
  • vestibulárny syndróm (pes alebo mačka nosí hlavu naklonenú na postihnú stranu -  ide o poruchu rovnovážneho orgánu v súvislosti s ochorením vnútorného/stredného ucha)
  • zvýšený vnútroočný tlak (napr. pri glaukome)
  • niektoré endokrinné ochorenia (cukrovka, Addisonova choroba - hypoadrenokorticizmus)
  • šok, anafylaktická reakcia (ťažká alergická reakcia na napr. na očkovanie)
  • septikémia (otrava krvi - z nejakého infekčného ložiska v tele sa do krvi uvoľňujú najčastejšie baktérie)
  • niektoré prípady srdcového zlyhania ale pri niektorých arytmiách či tromboembólii

Náš pes/mačka vracia. Čo v takejto situácii robiť ?

• Snažme sa identifikovať možnú príčinu. To znamená spomenúť si na udalosti predchádzajúce vracaniu. Či pes počas venčenia niečo vonku nezožral, či neukradol niečo v domácnosti (jedlo zo stola, lieky, odpadky), či mačka neohrýzala izbové rastliny, nepila z kvetináča, nehrala sa s niťou/špagátom, ktorý by mohla nakoniec zhltnúť, či nemali Vaše zvieratá prístup k chemikáliám (kúpeľňa, garáž...). Či nezmizla obľúbená hračka, ktorú radi hrýzli. Pozorovali ste aj inú zmenu u zvieratka dni či týždne pred objavením sa vracania, napr. zvýšené pitie, močenie, krv v moči, apatiu, nechutenstvo, hnačku, zápchu...?

• Snažme sa zhodnotiť závažnosť vracania. Koľkokrát zviera vracalo, len raz či niekoľkokrát ? V akej náväznosti na jedlo a vodu vracalo ? Ráno nalačno, či hneď po jedle a pití alebo až o niekoľko hodín? Čo vracalo ? Nestrávené alebo strávené krmivo, len tráviace šťavy, bola tam krv ? Ak áno, aké množstvo ? Je zviera veselé či smutné mimo toho, keď vracia ? Má chuť do jedla a pitia ? Má okrem vracania aj iné príznaky ?

Pokiaľ sa jedná o mladé zviera, vracanie sa vyskytlo náhle, zviera vracia iba nestrávené alebo  strávené krmivo bez krvi, je veselé, hravé, má chuť do jedla a pitia a nemá žiadne iné príznaky, väčšinou nejde o závažný problém a nie je to dôvod k panike. Vtedy stačí nasadiť hladovku na 24 h, vodu neobmedzovať samozrejme. Behom hladovky sa žalúdok väčšinou ukľudní a aj bez zásahu veterinára vracanie ustane.

Ale naopak, ak pes alebo mačka vracia mnohokrát aj keď žalúdok je už dávno prázdny, vo zvratkoch je krv alebo farbou a zápachom pripomínujú črevný obsah, je výrazne apatické, slabé, nie je schopné v sebe udržať jedlo alebo v horšom prípade už ani vodu, prípadne vôbec nepije, vtedy je ozaj dôvod obávať sa a je potrebné okamžite navštíviť veterinára, ktorý urobí podrobné vyšetrenia (klinické, ultrasonografické a rentgenologické vyšetrenie, hematologické a biochemické vyšetrenie krvi, prípadne ďalšie špeciálne vyšetrenia - kontrastné rtg vyšetrenie, funkčné testy z krvi, vyšetrenie moču, atď. ak to bude nutné), aby sa stanovila príčina vracania a zahájila sa okamžitá liečba.