Odčervenie psa a mačky

Každý pes, mačka alebo fretka by sa mali pravidelne odčervovať. Odčervenie sa robí z dôvodu, aby sme svoje domáce zvieratko zbavili nežiadúcich vnútorných parazitov (škrkavky a pásomnice).

Na odčervenie sa používajú tabletky, pasty alebo tkzv. spot-on roztoky. Tabletky je možné zabaliť do niečoho, čo je pre zviera príťažlivé - kúsok šunky, taveného syra alebo je ich možné aplikovať rovno do ústnej dutiny psa alebo mačky avšak až za koreň jazyka, aby zviera tabletku nevyplulo. Obzvlášť mačky sú v tomto dosť vynaliezavé a niekedy je do obrovský problém do nich tabletku dostať.

Dávkovanie je zvyčajne 1 tbl./10 kg hmotnosti psa, pre mačky sa väčšinou vyrábajú tabletky, kde je dávkovanie 1 tbl./4 kg hmostnoti mačky.

Pri pastách je dávkovanie väčšinou 1 dielik pasty/1-2 kg hmotnosti zvieratka. Pasta sa aplikuje za pomoci aplikátora rovno do ústnej dutiny.

Ako často treba odčervovať psa alebo mačku ?

• 1. odčervenie  - vo veku 2-3 týždne
  • ďalsie odčervenia - 1x/3 týždne až do veku troch mesiacov, potom 1x/mesiac do veku pol roka
  • od 6 mesiacov veku až do konca života -  1x/3-4 mesiace u zvierat, ktoré chodia aj von, výnimkou sú výhradne bytové mačky, kedy stačí odčervovať 1x/6 mesiacov

Treťou možnosťou ako ochrániť svoje zvieratko proti vnútorným parazitom sú spot-on roztoky (Stronghold, Advocate, Broadline). Sú to roztoky, ktoré sa aplikujú na kožu psa alebo mačky v oblasti rovno krku alebo medzi lopatkami. Dôležité je neaplikovať ich v priebehu celého chrbta, aby si to zvieratko nezlízalo.

Roztoky zvyčajne chránia proti vnútorným parazitom a kliešťom po dobu cca 3-5 týždňov, proti blchám majú účinnosť dlhšiu, zvyčajne do 2 mesiacov. Dôležité je zvieratko 2 dni pred a 2 dni po aplikácii roztoku nekúpať s použitím šampónu, aby sme zabezpečili účinnosť prípravku.

Ochrana proti blchám, kliešťom, komárom a iným ektoparazitom

Proti vonkajším parazitom je možné zvieratká chrániť použitím špeciálnych prípravkov na to určených.
Existujú 4 základné druhy ochrany proti vonkajším parazitom:

• obojky (Scalibor, Foresto, Kiltix...)
  • spot - on roztoky (Advantix, Frontline Combo...)
  • spreje
  • šampóny

Obojok - zvieratko ho musí mať stále na krku, aby bola zabezpečená jeho účinnosť. Môže sa s ním aj kúpať, neznižuje to jeho účinnosť. Výhodou je dlhdobá ochrana, ktorá podľa druhu použitého výrobku môže trvať až 8 mesiacov. Na krku by mal byť umiestnený tak, aby sa pod neho nezmestili viac ako 2 prsty.

Spot-on roztok - aplikuje sa na kožu v oblasti krku zvieraťa. Roztoky zvyčajne chránia proti kliešťom po dobu cca 4-5 týždňov, proti blchám majú účinnosť dlhšiu, zvyčajne do 2 mesiacov. Dôležité je zvieratko 2 dni pred a 2 dni po aplikácii roztoku nekúpať hlavne s použitím šampónu, aby sme zabezpečili účinnosť prípravku.

Sprej - aplikuje sa na povrch tela. Veľkou nevýhodou je krátka účinnosť prípravku, len niekoľko hodín.

Šampón - nemá dlhodobý ochranný účinnok. Odstráni len aktuálne parazity nachádzajúce sa na koži zvieraťa aj to nie veľmi efektívne. Je nutné kombinovať ho s inou formou ochrany.